Consulent Wmo

Solliciteer nu

Consulent Wmo

Gemeente Buren Maurik

Solliciteer nu

Wat is vereist?

  • Bij voorkeur een afgeronde relevante hbo-opleiding (fysiotherapie, verpleegkunde of maatschappelijk werk of vergelijkbaar)
  • Aantoonbare relevante medische kennis
  • Kennis van eigen kracht, effectieve interventies en inschatting van specialistische hulp bij problematiek van inwoners/gezinnen
  • Kennis van actuele sociale en politieke ontwikkelingen (Wmo, Wet langdurige zorg, Zorgverzekeringswet, de kanteling, decentralisaties)
  • Kennis van gewenste en vereiste attitude naar inwoner, vrijwilliger en professional
  • Bekendheid met het overgangsgebied van formele en informele zorg
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift

Wat krijg je?

  • Max. €4.537 bruto p/m o.b.v. 36 uur (schaal 8-9, afhankelijk van kennis en ervaring)
  • 32-urige werkweek
  • Een voorlopige aanstelling van één jaar, met uitzicht op vast
  • 20 wettelijke vakantiedagen, 6 bovenwettelijke vakantiedagen en de mogelijkheid om vanuit IKB verlof bij te kopen (o.b.v. fulltime)
  • Individueel Keuze Budget
  • Laptop en telefoon

Wat doe je?

  • 50% Wmo-meldingen beoordelen
  • 30% Huisbezoek afleggen
  • 10% Beschikkingen opstellen
  • 10% Overleg met Partners

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Stel direct een vraag

Heidi Udo

Teammanager Sociaal Team

Vacature

Als Consulent Wmo bij de gemeente Buren ben je verantwoordelijk voor het naleven van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Je onderzoekt en behandelt Wmo-meldingen en aanvragen en handelt deze integraal af.

In deze functie ga je aan de slag met meldingen en aanvragen op het gebied van huishoudelijke hulp, woonvoorzieningen, rolstoelen, vervoersvoorzieningen en begeleiding. Je voert regie op de casussen en zorgt ervoor dat de hulpvraag volgens de Wet maatschappelijke ondersteuning behandeld wordt. Je monitort doelen, stuurt ketenpartners aan en past de juiste meldcode toe wanneer er signalen zijn dat de veiligheid van betrokkenen geschaad wordt. Verslaglegging is daarbij een belangrijk onderdeel van je takenpakket. 

Het team bestaat uit vijf vaste Wmo-consulenten, waarbij jullie samen de aanvragen en meldingen die binnenkomen verdelen.

Als je het leuk vindt om direct contact te hebben met mensen en bereid bent om te werken binnen vastgestelde kaders, dan is dit een baan voor jou.

Werkweek

Consulent Wmo

Op een leuke werkdag werk je ‘s ochtends eerst wat e-mails af. Op een huisbezoek krijg je snel een goed beeld van de situatie, waardoor je de cliënt goed kan helpen. Vervolgens rond je in de middag nog twee plannen af.

Op een minder leuke werkdag moet er in korte tijd een groot aantal ondersteuningsplannen gemaakt worden. Je krijgt veel telefoontjes tussendoor, zodat je niet lekker kunt doorwerken.

  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
  • 18:00
    • Huisbezoek
    • Casuïstiek met collega's Wmo en Jeugd
    • Reistijd
    • Reistijd
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Meldingen beoordelen
    • Vrije dag
    • Lunch
    • Meldingen beoordelen
    • Reistijd
    • Administratie bijwerken
    • Domeinoverleg
    • Een-op-een-met leidinggevende
    • Reistijd

Voorbeeld uit de praktijk

Je hebt een huisbezoek voor huishoudelijke ondersteuning. Meneer heeft dementie met lichamelijke beperkingen, en zijn partner is zichtbaar overbelast. Hoe ga je te werk?

Soms kun je meer voor iemand doen dan alleen de hulpvraag beantwoorden. Hier onderzoek je daarom niet alleen de mogelijkheid voor huishoudelijke ondersteuning, maar ook die van een eventuele dagbesteding of thuiszorg. Daarnaast kijk je of de cliënt in aanmerking komt voor een Wlz-indicatie. Vervolgens stem je de nodige zaken af met leveranciers en zorgaanbieders, en stel je het verslag op met daarin het plan van aanpak. In het geval van een beschikking neemt de afdeling Administratie het maken van de beschikking voor de aanvraag van huishoudelijke ondersteuning en begeleiding van je over.

Groeipad

Buren is een boeiende gemeente met veel kernen en een stad en een uitgestrekt grondgebied waar nog veel potentie is. Hierdoor blijft je werk veelzijdig en uitdagend. Je krijgt veel vrijheid om verschillende taken op te pakken. We vinden het vanzelfsprekend om trajecten te evalueren en streven altijd naar verbetering. In het Goede Gesprek stem je met je leidinggevende af wat je gaat doen en wat je hiervoor nodig hebt. Als je opleidingen of cursussen voor je functie nodig hebt, worden deze vergoed en kun je die vaak onder werktijd doen. Je kunt daarnaast je IKB (Individueel Keuzebudget) inzetten als je je wilt ontwikkelen buiten je vakgebied.

(Trainee) Consulent Wmo
Consulent Wmo

Werken bij Gemeente Buren

De gemeente Buren is een uitgestrekte landelijke gemeente, gelegen in de Betuwe. Deze woon-, leef- en recreatiegemeente van ongeveer 15.000 hectare en ruim 27.000 inwoners wordt gekenmerkt door aantrekkelijke kleinschaligheid en bijzonder historische woonkernen. De woonkernen zijn: Asch, Beusichem, Buren, Erichem, Kapel-Avezaath, Kerk-Avezaath, Zoelen, Zoelmond, Maurik, Eck en Wiel, Rijswijk, Ravenswaaij, Lienden, Ingen en Ommeren. Het vestingstadje Buren bezit sinds 1395 stadsrechten en bezit talloze gerestaureerde monumenten. Het is daarom geen wonder dat Buren een beschermd stadsgezicht is. Daarnaast is er in Buren veel dagtoerisme, wat mede te danken is aan het feit dat Buren een Oranjestad is.

De gemeente Buren is gelegen in het midden van Nederland in het Gelders Rivierengebied en is gemakkelijk met de auto te bereiken via de nabijgelegen snelwegen A15 en de A2. De gemeente is de fruittuin van Nederland en staat steevast in de top drie van fruitproducerende gemeenten. Midden in de Betuwe dient de gemeente de inwoners en bedrijven van Buren met zaken die ze (niet) zelfstandig kunnen, willen of mogen oppakken en doet dat vanuit de visie te willen bouwen aan het vertrouwen van inwoners en klanten.

  • Hoofdkantoor in Maurik
  • 170 medewerkers
  • 65% / 35%
  • Gem. leeftijd 48 jaar
  • Hybride werken

Collega's

Birgit Quint - Communicatieadviseur

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Tijdens mijn studie vond ik overheidscommunicatie al interessant. Ik liep stage bij de gemeente Buren en werd nog enthousiaster! Toen een vacature vrij kwam, wist ik wel wat ik ging doen. Zo kreeg ik bij Buren de kans om veel sneller dan verwacht communicatieadviseur te worden.

Wat was je vorige baan?
P&O medewerker - SZR.

Wat doe je in je vrije tijd?
Wandelen, formule 1 volgen en series en films kijken.

Frank van Aken - Financieel adviseur, bedrijfsvoering

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Voor mij is het belangrijk dat ik maatschappelijk betrokken ben. De gemeente Buren is een leuke werkgever waarin veel ontwikkelingen plaatsvinden. Als financieel adviseur kan ik een bijdrage leveren om de gemeente beter in control te laten zijn. Daarnaast zijn de werkzaamheden bij een gemeente divers en zijn er volop mogelijkheden tot ontwikkeling.

Wat was je vorige baan?
Financieel adviseur.

Wat doe je in je vrije tijd?
Voetbal, reizen, poolen en gezelligheid.

Bo van Gaal - Communicatie- en participatiemedewerker Duurzaamheid en ondersteunend medewerker communicatie

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker thema. Het is van groot belang dat we ons gedrag gaan aanpassen om zo de aarde leefbaar te houden. Toen ik deze functie zag, dacht ik meteen: hiermee kan ik bijdragen aan een groenere en duurzamere wereld én kan ik mijn talenten en creativiteit inzetten.

Wat was je vorige baan?
Horecaondernemer en marketing, sales en event-medewerker bij een uitgeverij.

Wat doe je in je vrije tijd?
Koken, uiteten en tuinieren.

Caroline - HR-medewerker, werkzaam op de afdeling HR

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Bij mijn vorige werkgever, een grote zorginstelling, miste ik het persoonlijke contact met collega's; want als collega ben je voor mij veel meer dan alleen een personeelsnummer. Daarnaast werk ik graag bij een organisatie waar ik mee kan denken over teamdoelen en werkprocessen om zo mijn werkzaamheden nog beter uit te kunnen voeren en de organisatie nog beter op de kaart te kunnen zetten.

Wat was je vorige baan?
Medewerker P&O.

Wat doe je in je vrije tijd?
Zingen, lezen en hardlopen.

Nick Aben - HR-adviseur / Staff

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik ben bij de gemeente Buren eerst begonnen in een andere functie. De reden voor mijn keuze voor Buren was dat je veel eigen verantwoordelijkheid krijgt en je een volledig takenpakket hebt. Je bent met opdrachten van begin tot eind bezig. Binnen de gemeente heb ik de kans gekregen om de overstap te maken naar mijn huidige functie wat meer aansluit bij mijn opleidingsachtergrond en ik on-the-job in deze functie kan groeien.

Wat was je vorige baan?
Casemanager Werk en Inkomen.

Wat doe je in je vrije tijd?
Hardlopen, tuinieren, uit eten en series kijken.

Sollicitatieproces

Gesprek met leidinggevende en collega's
Optioneel vervolggesprek
Arbeidsvoorwaardengesprek met leidinggevende en HR-Adviseur
Je hebt de baan!

Interessante baan?

Solliciteer nu