Consulent Werk en Inkomen

Solliciteer nu

Consulent Werk en Inkomen

Gemeente Buren Maurik

Solliciteer nu

Wat is vereist?

  • Hbo werk- en denkniveau
  • Ervaring met of kennis van de Participatiewet
  • Je bent besluitvaardig en financieel bewust. Je kunt ontvangen informatie goed analyseren en overwegen om tot een goede conclusie te komen.
  • Je kunt goed luisteren, bent sociaal ingesteld en sterk in je communicatie. 

Wat krijg je?

  • Max € 4.811 bruto p/m (schaal 9, o.b.v. 36-urige werkweek en afhankelijk van kennis en ervaring)
  • 24 en 32-urige werkweek
  • 27 vakantiedagen en de mogelijkheid om vanuit IKB verlof bij te kopen
  • Persoonlijke ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden en ABP-pensioen
  • Persoonlijk keuzebudget (IKB minimaal 17,05%)
  • Flexibele werktijden voor een goede werk-/privébalans en en volledig ingerichte thuiswerkplek om thuis te kunnen werken
  • Burens Budget t.w.v. €160,- netto per jaar

Wat doe je?

  • 20% Meldings- en aanvraaggesprekken voeren
  • 20% Tussentijdse gesprekken met cliënten
  • 20% Intern overleg
  • 20% Administratie
  • 20% Contact met externe partijen

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Stel direct een vraag

Vacature

Als Consulent Sociaal Team Werk en Inkomen bij de gemeente Buren ben je verantwoordelijk voor het beoordelen van aanvragen van bijstandsuitkeringen. Dit doe je op grond van de Participatiewet en de IOAW. Je beheert hierbij je eigen caseload en begeleidt cliënten gedurende het hele proces. Je voert de meldingsgesprekken en kijkt of de cliënten voldoen aan de gestelde voorwaarden. Daarna beoordeel je de aanvraag en voer je waar nodig een aanvraaggesprek.

Je voert tussentijdse gesprekken met de cliënten of begeleiders over de (on)mogelijkheden voor (on)betaald werk en koppelt cliënten hierbij eventueel aan re-integratiebureaus, jobcoaches of consulenten Wmo, Jeugd of maatschappelijk werkers. Naast de tussentijdse gesprekken voer je jaarlijks heronderzoeken uit, waarbij je kijkt naar de rechtmatigheid van de verleende bijstand en naar de doelmatigheid. Hierover ga je in gesprek met cliënten en indien nodig voer je wijzigingen door of vorder je uitkeringen terug. Gedurende je werk zorg je dat alles correct wordt opgenomen in de dossiers en maak je rapporten en beschikkingen op.

Je bent onderdeel van het team Werk en Inkomen dat bestaat uit acht bijstandsconsulenten, twee schuldhulpverleners, twee consulenten minimaregelingen, een consulent re-integratie, een adviseur Werkgeversdienstverlening, twee juridisch kwaliteitsmedewerkers, 3 administratief medewerkers en een aantal tijdelijke krachten.

De gemeente Buren zoekt momenteel twee Consulenten voor 24 en 32 uur per week.

De vacature sluit 21 december 2024.

Als je het leuk vindt om veel met mensen te werken en je bezig te houden met zowel doelmatigheid als rechtmatigheid, en je het uitdagend vindt dat cliënten soms emotioneel of met weerstand kunnen reageren, dan is dit een baan voor jou.

Werkweek

Consulent Werk en Inkomen

Vandaag voer je een goed gesprek met een cliënt die erg gemotiveerd is. Ook heb je veel rapporten kunnen afhandelen, omdat cliënten belangrijke stukken hebben aangeleverd.

Vandaag voer je een moeizaam aanvraaggesprek en veel ongeplande gesprekken, waardoor administratief werk blijft liggen.

  • 07:00
  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
  • 18:00
    • Bellen met bewindvoerder
    • Administratie bijwerken
    • Overleg met re-integratiebureau
    • Bellen met cliënt
    • Bellen met cliënt
    • Tussentijds gesprek met cliënt
    • Aanvraaggesprek met cliënt
    • Vrije dag
    • Lunch
    • Bellen met cliënt
    • Bellen met cliënt
    • Overleg met collega
    • Teamoverleg
    • Tussentijds gesprek met cliënt
    • Overleg met Inburgeringsconsulent
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Dossier bijwerken
    • Lunch
    • Heronderzoek uitvoeren
    • Reistijd
    • Huisbezoek afleggen
    • Reistijd
    • Tussentijds gesprek met cliënt
    • Overleg met collega
    • Administratie bijwerken

Voorbeeld uit de praktijk

Er staat een gesprek gepland met een cliënt bij wie je na de eerste beoordeling geen belemmeringen tot werken ziet. De cliënt geeft zelf echter aan niet te kunnen werken. Hoe ga je te werk?

In een situatie als deze ga je een open gesprek aan met de cliënt en luister je goed naar diens kant van het verhaal. Hierbij wijs je de cliënt op de verplichtingen die komen kijken bij het aanvragen van een bijstandsuitkering. Als je cliënt bijvoorbeeld aangeeft medische belemmeringen te hebben, zorg je dat dit wordt bevestigd door een medisch specialist. Het kan ook voorkomen dat de cliënt toch bereidwillig is. In dat geval koppel je de cliënt aan bijvoorbeeld een re-integratiebureau of een jobcoach. Je zorgt dat je goed op de hoogte wordt gehouden van het traject en waar nodig stuur je bij.

Groeipad

Buren is een kleine gemeente met veelzijdige functies. Je krijgt veel vrijheid om verschillende taken op te pakken. We vinden het vanzelfsprekend om trajecten te evalueren en streven altijd naar verbetering. In het Goede Gesprek stem je met je leidinggevende af wat je gaat doen en wat je hiervoor nodig hebt. Als je opleidingen of cursussen voor je functie nodig hebt, worden deze vergoed en kun je die vaak onder werktijd doen. Je kunt daarnaast je IKB (Individueel Keuzebudget) inzetten als je je wilt ontwikkelen buiten je vakgebied.

Consulent Werk en Inkomen

Werken bij Gemeente Buren

De gemeente Buren is een uitgestrekte landelijke gemeente, gelegen in de Betuwe. Deze woon-, leef- en recreatiegemeente van ongeveer 15.000 hectare en ruim 27.000 inwoners wordt gekenmerkt door aantrekkelijke kleinschaligheid en bijzonder historische woonkernen. De woonkernen zijn: Asch, Beusichem, Buren, Erichem, Kapel-Avezaath, Kerk-Avezaath, Zoelen, Zoelmond, Maurik, Eck en Wiel, Rijswijk, Ravenswaaij, Lienden, Ingen en Ommeren. Het vestingstadje Buren bezit sinds 1395 stadsrechten en bezit talloze gerestaureerde monumenten. Het is daarom geen wonder dat Buren een beschermd stadsgezicht is. Daarnaast is er in Buren veel dagtoerisme, wat mede te danken is aan het feit dat Buren een Oranjestad is.

De gemeente Buren is gelegen in het midden van Nederland in het Gelders Rivierengebied en is gemakkelijk met de auto te bereiken via de nabijgelegen snelwegen A15 en de A2. De gemeente is de fruittuin van Nederland en staat steevast in de top drie van fruitproducerende gemeenten. Midden in de Betuwe dient de gemeente de inwoners en bedrijven van Buren met zaken die ze (niet) zelfstandig kunnen, willen of mogen oppakken en doet dat vanuit de visie te willen bouwen aan het vertrouwen van inwoners en klanten.

  • Hoofdkantoor in Maurik
  • 200 medewerkers
  • 63% / 37%
  • Gem. leeftijd 45 jaar
  • Hybride werken

Collega's

Foto van medewerker Birgit Quint
Foto van medewerker Frank van Aken
Foto van medewerker Bo van Gaal
Foto van medewerker Caroline
Foto van medewerker Nick Aben

Birgit Quint - Communicatieadviseur

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Tijdens mijn studie vond ik overheidscommunicatie al interessant. Ik liep stage bij de gemeente Buren en werd nog enthousiaster! Toen een vacature vrij kwam, wist ik wel wat ik ging doen. Zo kreeg ik bij Buren de kans om veel sneller dan verwacht communicatieadviseur te worden.

Wat was je vorige baan?
P&O medewerker - SZR.

Wat doe je in je vrije tijd?
Wandelen, formule 1 volgen en series en films kijken.

Frank van Aken - Financieel adviseur, bedrijfsvoering

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Voor mij is het belangrijk dat ik maatschappelijk betrokken ben. De gemeente Buren is een leuke werkgever waarin veel ontwikkelingen plaatsvinden. Als financieel adviseur kan ik een bijdrage leveren om de gemeente beter in control te laten zijn. Daarnaast zijn de werkzaamheden bij een gemeente divers en zijn er volop mogelijkheden tot ontwikkeling.

Wat was je vorige baan?
Financieel adviseur.

Wat doe je in je vrije tijd?
Voetbal, reizen, poolen en gezelligheid.

Bo van Gaal - Communicatie- en participatiemedewerker Duurzaamheid en ondersteunend medewerker communicatie

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker thema. Het is van groot belang dat we ons gedrag gaan aanpassen om zo de aarde leefbaar te houden. Toen ik deze functie zag, dacht ik meteen: hiermee kan ik bijdragen aan een groenere en duurzamere wereld én kan ik mijn talenten en creativiteit inzetten.

Wat was je vorige baan?
Horecaondernemer en marketing, sales en event-medewerker bij een uitgeverij.

Wat doe je in je vrije tijd?
Koken, uiteten en tuinieren.

Caroline - HR-medewerker, werkzaam op de afdeling HR

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Bij mijn vorige werkgever, een grote zorginstelling, miste ik het persoonlijke contact met collega's; want als collega ben je voor mij veel meer dan alleen een personeelsnummer. Daarnaast werk ik graag bij een organisatie waar ik mee kan denken over teamdoelen en werkprocessen om zo mijn werkzaamheden nog beter uit te kunnen voeren en de organisatie nog beter op de kaart te kunnen zetten.

Wat was je vorige baan?
Medewerker P&O.

Wat doe je in je vrije tijd?
Zingen, lezen en hardlopen.

Nick Aben - HR-adviseur / Staff

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik ben bij de gemeente Buren eerst begonnen in een andere functie. De reden voor mijn keuze voor Buren was dat je veel eigen verantwoordelijkheid krijgt en je een volledig takenpakket hebt. Je bent met opdrachten van begin tot eind bezig. Binnen de gemeente heb ik de kans gekregen om de overstap te maken naar mijn huidige functie wat meer aansluit bij mijn opleidingsachtergrond en ik on-the-job in deze functie kan groeien.

Wat was je vorige baan?
Casemanager Werk en Inkomen.

Wat doe je in je vrije tijd?
Hardlopen, tuinieren, uit eten en series kijken.

Sollicitatieproces

Kennismakingsgesprek met leidinggevende en naaste collega's
Optioneel tweede gesprek
Arbeidsvoorwaardengesprek
Je hebt de baan!

Interessante baan?

Solliciteer nu
Terug naar boven